Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid Dubbelaar (Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met het bericht ‘Beton stort bouw in ellende’ (1)

2) Bent u bekend dat de Ministeries van Veiligheid en Justitie en Binnenlandse Zaken dezelfde lichte betonvloeren kennen als de ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport? Zo ja, gaat u de beide gebouwen als de wiedeweerga checken op hun veiligheid? Graag een toelichting

3) Zijn er in Den Haag – naast de beide Ministeries  – meer gebouwen met de potentieel gevaarlijke lichte ‘Bubbledeck’ vloeren? Zo ja, heeft u inzicht in deze gebouwen en wilt u ook al deze gebouwen onderwerpen aan een risicoanalyse? Graag een toelichting

(1)
Beton stort bouw in ellende
De Telegraaf

Onderzoeksrapport brengt risico’s lichte vloeren aan het licht

door Yteke de Jong

Amsterdam – De bouwsector krijgt te maken met extra kosten voor onderzoek en mogelijk reparaties door te lichte betonvloeren.

Maandag werd bekend dat de parkeergarage bij Eindhoven Airport eind mei is ingestort vanwege te lichte betonvloeren, een project van ’s lands grootste aannemers BAM. De koers van het aandeel ging aanvankelijk met 10% onderuit naar aanleiding van de presentatie van het onderzoek. Het herstelde zich enigszins, maar sloot toch 4,6% lager.

Het probleem ligt echter niet alleen bij BAM. De zogeheten bubbledeck vloeren zijn door meerdere aannemers gebouwd. Ze prijzen dit systeem aan omdat het op de bouwkosten bespaart. Nu moet blijken of goedkoop duurkoop is, nu de bouwsector van de overheid alle projecten moet controleren en eventuele fouten moet herstellen.

Bubbledeck vloeren bestaan uit betonplaten uit de fabriek met daarop een tweede betonlaag die op de bouwplaats wordt gestort. Het risico bestaat dat de aansluiting tussen de twee lagen niet goed genoeg is. Aannemer BAM heeft 25 kantoren en parkeergarages gebouwd waarin deze vloeren liggen. „Er zijn er nog twee in aanbouw. ,,We hebben de werktekeningen van deze twee projecten beoordeeld. Daaruit is niet gebleken dat er een vergelijkbaar risico is als in Eindhoven”, zegt een woordvoerder van BAM.

Op de kennissite BubbleDeck worden de twee torens van de Ministeries van Veiligheid en Justitie en Binnenlandse Zaken als voorbeeld genoemd van een geslaagd project. Met de zelfdragende vloer kon zo’n 180 ton constructiestaal worden bespaard, zo is te lezen.

„Het onderzoeksrapport heeft een veel bredere reikwijdte dan BAM en de parkeergarage. Er zijn meer gebouwen neergezet in Nederland met deze constructie. Die zullen onderzocht moeten worden en dat kost vooral veel tijd”, zegt analist Edwin de Jong van NIBC.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken vraagt gemeenten te inventariseren of er op hun grondgebied gebouwen staan met dezelfde constructies als de ingestorte parkeergarage op Eindhoven Airport. Ook moeten gemeenten alert zijn op risico’s bij het verlenen van een bouwvergunning.

„We weten nu niet hoe groot het risico is. Gemeenten doen het toezicht op de bouw en moeten vergunningen afgeven. Zij moeten nu hun bestanden doorzoeken, want kennelijk gaat het niet altijd helemaal goed. Het gaat om het voorkomen van toekomstige ongelukken”, zegt Frank Wassenaar van Binnenlandse Zaken.

Volgens analist Edwin de Jong van NIBC zou de ingestorte parkeergarage weleens een juridisch mijnenveld kunnen worden. ,,Want wie is er verantwoordelijk voor deze fout. Een bouwer kun je in dit geval niet zo snel aansprakelijk stellen, want ze hebben gebouwd volgens de NEN-normen. Dat betekent dat Eindhoven Airport waarschijnlijk zelf verantwoordelijk is, want zij hebben het hoofdontwerp gedaan”, aldus De Jong.

Eindhoven Airport is eigendom van Schiphol. „We hebben na een lange periode een grondig onderzoek afgerond. We zijn nog in gesprek met elkaar over de aansprakelijkheid”, zegt woordvoerder van BAM.

„We zijn in kaart aan het brengen of dit type vloer ook door ons is toegepast”, zegt een woordvoerder van bouwconcern Heijmans. „Mochten we zo’n vloer tegenkomen dan zullen wij passende maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen.” Ook aannemer VolkerWessels is bezig met een intern onderzoek, meldt een woordvoerder.

Ingewijden melden een strop van EUR 100 miljoen voor BAM vanwege de ingestorte parkeergarage. Bij de halfjaarcijfers trof BAM nog geen voorziening voor de ingestorte parkeergarage „Dit gaat veel geld kosten. Dit jaar geen dividend bij BAM”, zegt een aandeelhouder op voorwaarde van anonimiteit. In augustus presenteerde BAM nog een nettowinst van EUR 40 miljoen.

De 25 gebouwen van BAM die een lichte betonvloer hebben, hoeven niet per se onveilig te zijn. „Niet alle projecten zijn hetzelfde. De constructie kan deugdelijk zijn”, zegt de woordvoerder van BAM.